Трябва да си пълнолетен, за да имаш страст към виното.
Имаш ли навършени 18 години?
Да
Не
Loading...

ОБСТАНОВКА ЗА ВИНО

VIA VINERA CASTELLUM BULGARIAN HERITAGE CONTOUR BISOU
ОБСТАНОВКА ЗА ВИНО

ОБСТАНОВКА ЗА ВИНО

Нека бъдем откровени: Езикът не е в основата на вкусовото възприятие. За разлика от останалата част от нашите сетивни органи, които са изключително чувствителни, този сбор от мускули в устата е несъвършено средство за възприятие, което може да открие само пет различни вкусови усещания. Вашата ушна мида, за сравнение, съдържа хиляди различни клетки, всяка от които е настроена да улавя определени дължини на вълните на звука.

В ново проучване, Адриан Норт е показал, че когато хората пият вино под акомпанимента на музика, те възприемат виното с вкусови характеристики, които отразяват същността на тази паралелна музика. Норт тества вкусовите възприятия на 250 студенти, които консумират Каберне Совиньон или Шардоне, и двете чилийски. Част от участниците в извадката отпиват от чашите си под звуците на музика, предварително идентифицирана като мощна и тежка, други пият виното, слушайки музика, оценена по-рано като изтънчена и изискана(класическа), трети - на фона на “свежа” музика, а останалите участници дегустират, слушайки бавна и нежна музика. Има и контролна група, в която хората пият вино без музикален фон.

След пет минутна дегустация, участниците са помолени да оценят вкусовите качества на виното, което са пили. Резултатите показват, че музиката има ефект върху усещането им за виното. Те възприемат тяхното вино с качествата на музиката, която слушат. Така, например, и червените и белите вина получават най-много оценяване като “мощни и тежки” от участниците, които ги консумират под звуците на Кармина Бурана.


Ето защо атмосферата в ресторантите е много важна. Всички тези малки ритуали на масата не са просто случайни съвпадения. Те ни помагат да обогатим непълната информация, идваща от рецепторите на езика ни. Например, когато се храним на луксозно място, пълно с изискани столове, фин порцелан, обслужвани от сервитьори, облечени в смокинги, храната се възприема по-различно, отколкото ако сме в евтина закусвалня. Това помага да си обясним защо хората харчат повече пари в ресторанти с класическа музика вместо в такива с поп мелодии. Защото музиката има значение, така както и всичко останало. Езикът може лесно да се измами.