| 11/21/19 4:20 PM
Beaujolais nouveauest arrive. Или за радостта от младото вино
Всяка година по същото време говорим само за едно: първото младо вино от актуалната реколта. Всеки трети четвъртък от ноември Божоле нуво е навсякъде.
Ако е прието червеното вино да се консумира отлежало и на стайна температура, то тогава Божоле нуво е едно от малкото изключения, станало популярно не без помощта на (в началото спонтанно, но впоследствие) добре обмислена маркетингова стратегия. Божоле нуво е краткотрайна, но ефективна световна винена тенденция, на която почти целият свят се подчинява.
Но каква е историята на тази мода?
Гроздето от сорта “гаме ноар” се бере в Божоле (регион в южна Бургундия, между градовете Лион и Макон) в края на октомври. Следва бързото му пресоване, ферментиране на цели зърна (за по-интензивно извличане на първичните плодови аромати) и бутилиране, за да е готово не по-късно от 8 седмици след края на кампанията. Вината обикновено са млади, с интензивни плодови аромати и, както се случва обикновено във винопроизводството, взависимост от годината доминират едни или други плодови нюанси: обикновеноягоди, малини и банани. Всяка година събитието се очаква с нетърпение и любопитство, защото то подсказва как ще се развият вината от по-сериозната категория на отлежало Божоле гранд крю.
Днес денят на Божоле нуво се празнува далеч извън рамките на Франция и се е превърнал в интернационална мода. През 1930 година френското правителство регламентира продажбата на младото вино след определена дата, през 1950 дистрибуторите започват да се надпреварват кой да достави първите бутилки до Париж, а през 1951 се ражда и официалния празник на посрещането на Божоле нуво. През 1970 година Жорж Дюбоф, винопроизводител, търговец и бизнесмен, стартира официална кампания под наслов “Le Beaujolais Nouveau estarrivé!” („Божоле нуво пристигна!“)Товасепревръща и в официалниятслоганнасъбитиетовсякагодина.
Но защо Божоленуво става толкова известно? Първо, хората обичат да се забавляват консумирайки вино, по възможност – неангажиращо. Те обичат да са в очакване и да бъдат изненадвани.Освен това не трябва да се забравя и символична стойност на ценната първа бутилка като награда за добре свършената работа по време на кампанията. И не на последно място все пак не трябва да се подценява и съществената роля на маркетинга.
Ето и няколко интересни факта за Божоле нуво:
- То може да бъде произвеждано само и единствено от сорта гаме.
- Гроздето винаги се бере на ръка, а не с машини.
- Янония е най-големият фен на божоле нуво, следвана от Германия и САЩ, като последната го използва за идеалния партньор на пуйката за Деня на Благодарността.
- През 2012 реколтата е толкова лоша, че стотици от повече от 4.000-те производители на Божоле нуво обявяват несъстоятелност на избите си.