| 01/23/20 6:51 PM
Прогнози за 2020: Какво да очакваме от света на виното?
В началото на всяка година експерти дават мнението си за развитието на винената сцена и за това, кое ще бъде своеобразна “мода” в консумацията. Въпреки, че това са прогнози, те все пак са базирани на дългосрочни наблюдения на консуматорските потребности и не е лошо да им обърнем внимание. Ето някои от по-интересните:
След редица изследвания се оказва, че има доста други варианти за съхранение на вино освен познатото стъкло. Те в никакъв случай не оказват влияние върху качеството на напитката. За това не се учудвайте, ако в бъдеще виждате все повече от света на виното в кутии, пластмасови или метални опаковки (същите като бирените). Последните са оптимални за ежедневна консумация, малки са, не се чупят и не изискват тирбушон.
По-леки и нискоалкохолни вина
Новата генерация е много по-осъзната по отношение на хранителни навици, главно що се отнася до здравословни аспекти като вредата от захар и алкохол. В бъдеще производителите ще обръщат много по-голямо внимание на вина с естествено нисък алкохол, като виньо верде от Португалия или някои немски вина.
Мехурчетата се завръщат
Всички световни статистики за консумацията на пенливи са еднозначни: винените любители предпочитат все повече шампанско, просеко, кава, пет-нат и други.Според Statista пазарът на пенливи вина в световен мащаб ще нарасне с 3% за следващите 3 години.
Розето ще бъде предпочитано
Само за 2019продажбите на розе са нараснали с 16%. Неговата репутация на леко, женско питие бързо се променя. Причините са много, но една от тях е, че то е универсален партньор на всички храни: сирена, риби и морски дарове, пилешко, червени меса, дори и десерти, а освен това може да се консумира и самостоятелно.
Веган-вино?
Колкото и странно да звучи, ще виждаме все повече етикети с обозначение: подходящо за вегани. Това означава, че не са използвани никакви животински продукти в производството на вино, като например класическото добавяне на белтък за избистряне на виното.
Натурални вина
Все повече вина ще бъдат произвеждани с минимални интервенции. Подобно на грузинските практики, в бъдеще пазарът ще избира вино, възможно най-близо до природата.
Климатични промени и нови винени дестинации
Колкото и да не ни се иска да го признаем, климатът се променя. Това е голямо предизвикателство във винено отношение, но прави света на дионисиевата напитка все по-интересен. В световен мащаб се появяват нови винени дестинации като Швеция, Полша и Великобритания. В бъдеще ще консумираме все повече вино от нестандартни места.
Локални (уникални) сортове
Пазарът обръща все повече внимание на локалните сортове. Мавруд, асиртико, торонтес стават все по-търсени и предпочитани от класическите мерло и каберне. Виненият любител е жаден за интересни, нови вкусове и стилове.
Онлайн пазаруване на вино
Виното през 2020 ще се купува все повече в интернет. Според статистика на най-голямото изложение за света на виното Pro Wein, от 2018 година каналите за дистрибуция изживяват най-голямата си турбуленция в историята. Разработват се нови онлайн-базирани модели за пазаруване, които в следващите години ще бъдат прилагани. Основните от тях са винени магазини, “click and collect” и “direct-to-homе” услуги.
Виното винаги е било продукт, свързан с емоции и изживяване. Сега обаче това се подсилва от социалните медии и както се вижда от една статистика на Nielsen през 2020 ще се търсят все повече запомнящи се и уникални изживявания. Винен туризъм с участието на посетителя в процеса, инстаграм постове и интерактивни дегустации ще стават все по-търсени.